Ringkasan Bayan Syeikh Salam Hassan Palestin..
(Bayan yg sgt pilu)

☆Tempat: Wakaf Syeikh Abu Fahad..Masjid Ahmad bin Hanbal Madinah Munawwarah…

Islam Agama kasih Sayang..saya memang orang asal Palestin..Rumah saya di Ghaza..kamu semua lihat saya yg sekarang ini tetapi sebelum saya kenal usaha Dakwah..mesti kamu semua tak mengetahui siapa saya..Saya di besarkan bukan dalam suasana Agama..bila saya meningkat remaja..saya di hantar keluarga keluar Negara untuk belajar Muzik…Dalam hidup saya..saya lebih tahu Do Re Mi Fa So La Ti Do lebih daripada Quran sedangkan saya org arab…

saya pulang ke Palestin dengan niat menjadi pemuzik..Agama kosong dari diri saya..tak pernah pun sesiapa datang jumpa saya cerita Agama..sedangkan hati saya perlukan Agama..saya cintakan orang Agama..tp tiada pun org Agama yg pernah menarik saya kepada Agama..dalam hidup saya ketika itu sekali pun saya tak pernah pergi Masjid..saya lihat hari2 orang Agama pergi Masjid tp cuma lalu sahaja di depan rumah saya..tak pernah pun siapa2 ajak saya…dan pada waktu itu saya melihat sgt kurangnya Hafiz Quran…sehinggakan ada masjid di tempat saya solat terawihnya hanya baca Satu ayat sahaja…

Dalam Tahun 60 an..Jemaah2 Dakwah dari Benua India telah di hantar sebanyak Mungkin ke Bumi Arab…Ulama2 India melaungkan kata2 “wahai Orang Arab..Kamu semua anak2 Sahabat..kamu semua cucu2 Sahabat..kami orang ajam..kami tak pandai…bangkitlah wahai orang arab…ambil semula kerja ayah2 kamu..kerja atuk2 kamu..Bawa Manusia Pada ALLAH..”..mulai saat itu Usaha Dakwah bangkit di Negara Arab..Usaha Dakwah begerak di Yaman..Saudi…Jordan..Mesir dan seluruh Bumi Arab…hinggalah Jemaah dari tempat kamu ini Madinah telah datang ke tempat saya..

Amer Jemaah itu Ialah Syeikh Muhammad..waktu itu sy masih lg seorang pemuzik…satu petang pintu rumah saya telah di ketuk..saya pun buka..lihat di depan pintu Rumah Saya ada satu kumpulan orang2 Agama..Jemaah tu Jemaah Syeikh Muhammad..dia salam dan peluk saya..masa tu saya pakai pakaian pemuzik..teperanjat saya bila dia peluk saya..sebab tak pernah pun mana2 org Agama pedulikan saya..saya tanya kenapa datang rumah saya??kenapa datang palestin??Syeikh Muhammad menjawab..tiada apa..cuma kerana kamu saudara Islam saya dan saya sayang kamu..saya bertanya kerana itu sahaja ke?ya kerana itu…sy bertanya lagi..malam ni kamu semua bermalam di mana..dia pun kata di Masjid depan tu…datanglah ya malam ni..boleh kita berbual berkenal kenalan..masyAllah saya tertarik..mereka pun beredar..

saya pun bersiap mandi untuk ke Masjid..bila saya nak masuk masjid saya rasa takut sb inilah kali pertama saya masuk Masjid…bila saya masuk saja..orang2 Jemaah Dakwah yg sedang duduk semua bangun dan peluk saya..saya tanya kenapa kamu peluk saya..kenal saya ke?mereka kata tak kenal..kalau tak kenal kenapa kamu peluk macam kenal saya?tidak ada sebab lain melainkan kerana Kamu saudara Islam saya dan saya sayang kamu..sy rasa sebak sgt waktu tu..barulah saya tahu yg rupanya org2 Agama ni hidup dgn kasih sayang…saling bantu membantu..

mereka mengajak saya ke Jordan negara jiran kami..katanya ada Ijtima Dakwah di sana..di Rusaifah Amman..saya pun sedia ikut mereka..sb sy nak tahu lagi tentang mereka..Bila sampai Ijtima sana sy melihat mereka saling bersalaman seolah-olah saling mengenali walhal mereka tak pernah bertemu..indahnya kehidupan Islam saya rasakan ketika itu..dan semua yg datang ialah orang2 arab dari sekitar Bumi Arab…seakan org2 arab bersatu..

Bayan pada hari itu di sampaikan oleh Syeikh Umar Palampuri Rah….lepas dia bayan dia taskel siapa siap keluar Dakwah 4 bulan??masa tu saya duduk depan..saya lah org pertama bangun..sebab saya niat nak tinggalkan hidup muzik saya…Maulana kata sebaiknya kamu belajar keluar Dakwah 3hari dulu…kemudian baru kamu keluar 4 bulan ye…saya pun belajar2 keluar 3hri..dari pakai pakaian pemuzik..saya bertukar pakaian Sunnah..

asbab Usaha Dakwah kehidupan saya dan kehidupan orang2 macam saya ramai berubah…lepas balik 4 bulan..saya sambung belajar Agama..sy azam nak hidupkan suasana Agama di kampung saya..pulang nk mgajar Agama di kampung saya..alhamdulillah sekarang di kampung saya telah lahir ramai anak yg Hafiz2 Quran hasil dari kerja Dakwah ini..


dan saya sekarang alhamdulillah mungkin hampir setiap bulan saya akan datang ke Haramain untuk bawa Jemaah2 Umrah dari Palestin termasuklah ketika Musim haji..sy ambil peluang ini untuk berDakwah..masyAllah betapa besarnya kesan dari kerja Dakwah ini buat saya..ramai lagi orang mcm saya di luar sana..siapakah yg nk jumpa mereka..atas maksud itu kita semua azam InsyAllah untuk Buat Dakwah..

Karguzari oleh us Khann Da’ie
Madinah Munawwarah


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *